“Kundalini Yoga is uncoiling yourself to find your potential and your vitality and to reach for your virtues. There is nothing from outside. Try to understand that. All is in you. You are the storehouse of your totality. ”

–  Yogi Bhajan

 

 

Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan är en upplevelse för sinne, kropp och själ. Själva ordet yoga betyder “att förena” vilket syftar på att förena just sinne, kropp och själ.

I dag finns det många olika former av yoga. Kundaliniyoga är en av de ursprungliga yogaformerna. Det är en dynamisk och kraftfull yogaform som stärker människans kropp, sinne och själ. Genom yoga kan man få en smidig och uthållig muskulatur, påverka matsmältningen och hormonbalansen. Även få ett starkare och uthålligt nervsystem, balansera höger och vänster hjärnhalva samt förbättra sömnvanor. Yoga är även ett utmärkt sätt bryta stress i vardagen och ett bra redskap för friskvård.

Yogapasset består av enkla med effektiva övningar, andningsövningar, aktiv avslappning, mantran (ljud eller sång) och meditation. Speciellt för kundaliniyoga är andningstekniken eldandning. Eldandning är en kraftfull andningsteknik som sätter fart på cirkulationen och ökar energinivån i kroppen. Du andas 1-3 gånger per sekund utan paus mellan in – och utandning. Slappna av i bröstkorgen och pumpa med magen. Fokus på utandning genom näsan. Det är lätt att bli yr av denna andning när du är ovan, men så länge in- och utandning är lika långa är det inte fråga om hyperventilation. Ingen eldandning under graviditet och mensturation.

Ett yogapass, en så kallad kriya består av följande moment:

Intoning
Yogapass
Avslappning
Meditation
Uttoning

Att tänka på inför passet: Yogamatta, filt och meditationskudde finns på plats. Det är bra att avstå från mat ca 1- 2 timmar innan passet. Kom gärna ett par minuter innan passet börjar och lägg dig i stillhet på mattan.

Låt yogapasset vara en tid för dig, och stanna i tystnad. Använd lediga kläder, gärna i naturmaterial. Använd en filt eller kudde att sitta på så att bäckenbenet tippar lite framåt, du får då lättare att sitta rakare i ryggen. Använd filten på avslappningen så du inte kyls ner.
Musiken jag använder under passen finns på Spotify. Det är framförallt Snatam Kaur, Mirabai Ceiba och Nirinjan Kaur.

”Yogan är sååå avkopplande för mig, viktigt att få en stund för avkoppling och nyttigt att lära sig hur man andas rätt. Så välbehövligt för mig” Jessica Nysten 

”Det är så skönt att komma till Malins yoga och få en stund för sig själv. Både för kropp och själ! Malin ledsagar genom passet lugnt och behagligt!” – Ann Hultén Nygren

”Malin är super duktig …har lärt mej att andas rätt och min kropp längtar till måndagar då jag har yogan….nyttigt för kropp knopp o själ” – Ammie Enwall

”På tisdagar i Kättilstad församlingshem hjälper Malin mig att slappna av och finna ro efter arbetsdagen. Hon hjälper oss att leva i nuet och ger oss tid att bara tänka på oss själva en stund” -Eva Ekman Lundin